16 دسامبر 2022 - بر اساس مطالعه جدیدی که در مجله کالج آمریکایی منتشر شده است، افرادی که به غذاهای خود نمک اضافه می کنند در معرض خطر بیشتری برای بیماری های قلبی عروقی هستند، صرف نظر از اینکه عناصر رژیم غذایی آنها منطبق بر رویکردهایی باشد که برای جلوگیری از فشار خون بالا مفید هستند.

به طور گسترده مشخص شده است که مصرف بیش از حد نمک، به فشار خون بالا کمک می کند، اما مصرف نمک با سایر مشکلات سلامتی نیز مرتبط است. مطالعات نشان داده اند که مصرف زیاد نمک با سیستم ایمنی تداخل می کند و به التهاب کمک می کند- اثری که می تواند در بسیاری از بیماری های مزمن مختلف از جمله دیابت نوع 2 نقش داشته باشد و در واقع، مصرف بیشتر نمک با سطوح بالاتر قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 مرتبط است. همچنین مطالعات نشان داده اند که استفاده از جایگزین نمک به جای نمک معمولی، خطر سکته مغزی را در افرادی که در معرض خطر بالای سکته مغزی هستند، کاهش می دهد. افزودن نمک بیشتر به وعده های غذایی حتی با افزایش خطر مرگ زودرس مرتبط است.

در این مطالعه، محققان به بررسی رابطه بین افزودن نمک در وعده‌های غذایی و بیماری‌ها و حوادث قلبی عروقی - از جمله بیماری ایسکمیک قلبی (مربوط به کاهش جریان خون)، سکته مغزی و نارسایی قلبی - در 176570 شرکت‌کننده در یک مطالعه بزرگ سلامت عمومی به نام بیوبانک انگلستان، پرداختند. محققان همچنین می‌خواستند دریابند که آیا رابطه ی بین نمک‌ زدایی و بیماری‌های قلبی بسته به کیفیت کلی رژیم غذایی شرکت‌کنندگان متفاوت است، یعنی اینکه الگوهای غذایی شرکت کنندگان چقدر از توصیه‌های رژیم DASH پیروی می‌کند- رژیمی که به کاهش و جلوگیری از فشار خون بالا و بهبود سلامت کلی قلب و عروق، کمک می کند.

افزودن نمک در وعده های غذایی با افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی مرتبط است

طی یک دوره پیگیری که بطور متوسط 11.8 سال به طول انجامید، شرکت کنندگان در مجموع 9963 رویداد قلبی عروقی را تجربه کردند که شامل 6993 مورد بیماری ایسکمیک قلب، 2007 مورد سکته مغزی و 2269 مورد نارسایی قلبی بود.

پس از تعدیل عوامل مختلف شناخته شده که به بروز بیماریهای قلبی عروقی کمک می کنند یا آن ها را پیش بینی می کنند (مانند سن، جنس، و سابقه سلامت) و همچنین در نظر گرفتن نمرات رژیم غذاییDASH  برای شرکت کنندگان (نمره ی اصلاح شده استفاده شد که مصرف سدیم را در نظر نمی گرفت)، محققان دریافتند که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی در میان شرکت‌ کنندگانی که گزارش داده ‌اند نمک کمتری به وعده‌های غذایی خود اضافه می ‌کنند، کمتر است.

در مقایسه با شرکت‌کنندگانی که «همیشه» نمک به غذاهای خود اضافه می‌کردند، افرادی که «معمولاً» نمک به غذاهای خود اضافه می‌کردند، 19 درصد کمتر در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی بودند، آن‌هایی که «گاهی» نمک اضافه می‌کردند، 21 درصد کمتر احتمال داشت بیماری‌های قلبی عروقی را تجربه کنند؛ و افرادی که هرگز نمک به غذاهای خود نمی افزودند یا به ندرت می افزودند، 23 درصد کمتر احتمال دارد که بیماری قلبی عروقی را تجربه کنند.

قوی ترین ارتباط بین افزودن نمک به وعده های غذایی و بیماری های قلبی عروقی برای نارسایی قلبی و پس از آن بیماری ایسکمیک قلب مشاهده شد. هیچ ارتباطی بین افزودن نمک به وعده های غذایی و سکته مغزی دیده نشد. جای تعجب نیست که شرکت ‌کنندگانی که هرگز نمک به وعده‌های غذایی خود اضافه نمی کردند یا به ندرت نمک به غذاهای خود می افزودند و رژیم غذایی DASH را نیز به دقت دنبال می‌کردند، کمترین نرخ بیماری‌های قلبی عروقی را داشتند.

محققان به این نتیجه رسیدند که افزودن نمک به وعده‌های غذایی، مستقل از کیفیت کلی رژیم غذایی که توسط امتیاز رژیم غذایی DASH شرکت ‌کنندگان اندازه‌گیری می‌شود، با خطر بیشتری برای بیماری‌ های قلبی عروقی مرتبط است. این نتایج بر اهمیت کاهش مصرف نمک برای کمک به پیشگیری از بیماری قلبی تاکید می کند، حتی برای افرادی که هم اکنون نیز سایر توصیه های غذایی مرتبط با قلب را دنبال می کنند.

منبع:

https://www.diabetesselfmanagement.com/news-research/2022/12/16/adding-salt-to-foods-linked-to-cardiovascular-risk-regardless-of-overall-diet-quality/